Recenze ve zkratce – finská skvadra

28. června 2013 v 16:29 | Morticia Lehtonen |  Melodie prokleté písně
Jak jsem slíbila, tak jsem udělala - máte mě tu ještě dnes i s recenzemi. A to rovnou se čtyřmi - všechny na alba finských kapel (protože Fini asi chtějí mít ve své diskografii i album se třináctkou na konci :-P). A to se na další alba teprve čeká - napřílad na album další finské skupiny Turisas.

Lordi (To Beast Or Not To Beast) - Je to už nějaká doba, co bylo album To Bast Or Not To Beast vydáno a teď nás čeká vystoupení Lordi na festivalu Masters Of Rock. Pokud jde o vystoupení Lordi na živo, je to vždy neskutečná show. Pokud jde o album, bylo už od vypuštění single "The Riff", že to bude zas něco nového. A taky bylo - Lordi se vyvíjejí, takže jsou s každým albem jiní a přesto si dokážou udržet charakteristický, šílený, divoký a děsivý sound. Stále balancují mezi Heavy metalem, Hard rockem a Rockem, přičemž hranice je vážně tenká.
Písničky jsou jako vždy chytlavé, na druhou stranu například v případě písniček jako Candy For The Cannibal, Schizzo Doll nebo I Luv Ugly je to už trochu moc - na tyto písničky si asi nikdy nezvyknu. Na druhou stranu se na albu nacházejí i podle mě skvělé písničky a to například Something Wicked This Way Comes, Horrifiction, Sincerly With Love a také písničky The Riff a We're Not Bad For The Kids (We're Worse). No a pak tu máme písničky, které asi budou chtít trochu delší dobu, než zvyknu.
Pokud je něco chytlavé, není to rozhodně nezbytná záruka kvality, takže bych byla ráda, kdyby na příštím albu přidali zas trochu víc síly do riffů a s tou chytlavostí to moc nepřeháněli, jinak to dopadne jako v případě písničky Candy For The Cannibal - ta písnička je na můj vkus opravdu až moc jednoduchá ;-)
A perlička: Poslední skladba na desce Babez For Breakfast končí slovy "So, the question arises: What's for diner?" a první skladba nového alba začíná slovy "Dinner's served!". Docela nápadité, ne? :-)

Lordi - The Riff

Battle Beast (Battle Beast) - Před chvílí jsme tu měli To Beast Or Not To Beast a teď tu máme Battle Beast. Upřímně jsem byla zvědavá, jak si Anton Kabanen poradí se změnou zpěvačky a jestli bude schopný jí napsat nějaké skladby na míru. Nakonec zjišťuji, že to ani nebylo potřeba, protože hned úvodní singl "Black Ninja", který Nooře sedne, je vlastně původně psaný pro bývalou vokalistku Nitte Valo (Vänskä), což se ovšem odráží na textu, který je takový jednodušší. Pak už jsou na albu ale písničky, které byly ušity na míru Nooře Louhimo a musím uznat, že Noora se vážně předvedla - ukázala totiž, že dokáže zpívat pouze chraplákem, ale zvládá i procítěnější emotivní zpěv a tradiční pěveckou techniku.
Co se samotných písniček týče, jsou chytlavější než písničky z předchozího prvního alba. Bohužel je zároveň s tím postihlo totéž co jejich kolegy Lordi - síla kytarových riffů není tak výrazná a některé písničky jsou až moc jednoduché - jednoduchost například v případě skladeb Neuromancer nebo Over The Top. Navíc je si po stránce kompoziční mnoho písniček v refrénu podobných (tj. jedno slovo na víc dob, pak další text a totéž znova asi ještě jednou). Ale to už je prostě nezaměnitelný rukopis Battle Beast. Na druhou stranu se na albu nachází plno skvělých písniček, které určitě stojí za poslech - jde například o skladby Out Of Control, Out On The Streets (moje oblíbená), Golden Age, Kingdom nebo Raven. A mohla bych pokračovat.
Mimochodem, Ve skladbě Rain Man jsem si okamžitě vzpomněla na skladbu "The Islander" nebo "Nemo" od Nightwish. U NBE asi celkem obvyklý prvek. Schválně si aspoň ten úvod poslechněte :-)

Battle Beast - Black Ninja (s Noorou)

Battle Beast - Black Ninja (s Nitte)

Children Of Bodom (Halo Of Blood) - album jsem si v době, kdy vyšlo, bohužel nemohla moc vychutnat a teď vycházejí další, takže jen ve zkratce. Prvním skvělou zprávou po poněkud zpackaném albu Recentless Reckless Forever bylo, že se "děti od jezera Bodom" vracejí ke zvukaři Mikkovi Karmilovi, se kterým spolupracovali už dříve, a který spolupracoval například i s Nightwish, Avantasií nebo Edguy. Na albu se to velmi výrazně a hlavně pozitivně odrazilo, takže Halo Of Blood už nezní tak synteticky, a nepotýká se tak s přemírou podle mě zbytečných elektronických efektů.
Pokud jde o skladby na albu, dalo by se říct, že si tam každý najde něco - nachází se tam skladby melodičtější i vyloženě dost tvrdé. Například stejnojmenná skladba "Halo Of Blood" obsahuje, pokud se v tom aspoň trochu dobře vyznám, i prvky black metalu a mě osobně velmi zaujala. Na druhou stranu hned skladba předcházející (úvodní) "Waste Of Skin" patří mezi ty melodičtější (v rámci melodic death metalu - žádné "symfonie" ve stylu Nightwish samozřejmě nečekejte). Musím uznat, že po podivném experimentu v podobě předchozího alba Recentless Reckless Forever je album Halo Of Blood příjemná změna a návrat ke kořenům.

(Vzhledem k tomu, že jsem ještě celé album dobře naposlouchala, byť písničky jsem si poslechla všechny, berte to spíš jako předběžné hodnocení ;-))

Cildren Of Bodom - Transfendence

Children Of Bodom - Halo Of Blood

Amberian Dawn (Re-Evolution) - Tato finská neoclassical-metalová formace se ve stejné době jako Battle Beast potýkala se změnou zpěvačky a stejně jako kdysi Nightwish mělnili zpěvačku "operní" (napodobující operní techniku zpěvu) za zpěvačku preferující tradiční techniku zpěvu. Ale nenechte se zmást - Capri (vl. Jménem Päivi Selo, dříve Virkkunen) je trénovaná v operní technice zpěvu, takže patří mezi malé množství zpěvaček v metalu, které operu opravdu ovládají.
Ale abych nepřeskakovala, Amberian Dawn se rozhodli, že před oficiálním novým albem vydají i kompilaci starších písniček nově nazpívaných Capri upravených tak, aby vyhovovaly její technice zpěvu a barvě hlasu. Výsledek je skvělý. Nebudu komentovat samotné písničky jako takové, protože to už je jaksi záležitost předchozích alb, takže by to už stejně nebylo moc aktuální. Ovšem s Capri jsou Amberian Dawn to něco naprosto jiného a písničky mají díky ní úplně jiný ráz. Některé písničky sice prostě více sednou Heidi, ale i tak si změnu nemůžu vynachválit (a to i přesto, že mám Heidi jako zpěvačku velmi ráda i díky její nesmírně milé povaze). Například hned úvodní skladba Valkyries má mnohem energičtější ráz, jaký by měla písnička o Valkýrách mít. Dále podle mě Capri velmi sednou písničky z alba Circus Black. Tak jako tak na kompilace Re-Evolution předvádí Capri velké množství různých poloh hlasu a také technik - například i tu operní, která se objevuje například ve skladbě River Of Tuoni.
Co mi trochu vadí, je poměrně výrazná stopa muzikálového způsobu zpěvu - ne každá písnička vyžaduje teatrálnost nebo takovou sílu jako například zmíněná skladba Valkyries. Na druhou stranu si myslím, že toto nebude pro Capri problémem, protože působí v muzikálech a na jiný způsob zpěvu je prostě třeba si zvyknout.
Dále se mi velmi líbí přístup skupiny a fakt, že se Capri vůbec nesnaží Capri nějak překonávat, ale má k ní respekt a úctu. A tak by to mělo být :-)

Amberian Dawn - Valkyries

Amberian Dawn - River Of Tuoni (Tato skladba sedne víc Heidi, ale ten refrén si každopádně poslechněte)