Mé hudební království: Delain

19. dubna 2015 v 20:30 | Morticia Lehtonen |  Melodie prokleté písně
V předchozím článku jsem slíbila, že se sem ještě vrátím a zveřejním už dříve napsaný článek týkající se hudbu, tak jsem tu, abych svůj slib splnila.
Před nějakou dobou jsem totiž přemýšlela nad tím, jak moc je metal podceňovaný a v očích ostatních nízko, byť neprávem. Tak se zrodil nápad na další sérii článků, kde bych postupně vám čtenářům představovala různé kapely a pokusila se vám hudbu techto kapel představit aspoň tak, abyste buď alespoň ztratili předsudky vůči metalu a metalové komunitě, pokud nějaké máte, nebo objevili nové zajímavé kapely, kterým jste doteď nevěnovali pozornost nebo jste o nich neslyšeli (a teď nemyslím ty, o kterých píši v článcích o méně známých kapelách - ty jsou neznámé i většině metalistů). Takže pokud máte chuť objevit něco nového, pokračujte dál ve čtení :-)


Jaký je plán? Plán je takový, že budu psát o různých zajímavých kapelách, které se zvládly prosadit, ale mají potenciál dojít ještě dál nebo stále unikají většímu či menšímu množství lidí napříč subkulturami a hudením vkusem (takže článek rozhodně není určen pouze metalistům - právě naopak). Začínat budu od těch ne tak tvrdých a pokračovat budu postupně k těm tvrdším a možná dokonce kontroverznějším (záleží na tom, co za kontroverzní považujete - mě osobně jen tak něco nezaskočí a nevykolejí). Právě proto začínám s Delain, kteří jsou sice energičtí, mají silný sound založený na výrazných riffech a na jejich kontě se nachází i pár písniček s etrémními vokály (growlingem), ale i díky tomu, že jejich frontmankou je žena, je jejich hudba daleko přístupnější. Ostatně já také začínala u tohoto typu kapel a až postupně jsem se propracovala k žánrům jako melodic death metal, death metal nebo black metal.

Z prvního alba: Frozen
Písnička z prvního alba jménem Lucidity, na kterém se skupina pochopitelně teprve hledala. Tady jsou ještě velice symphonic metaloví a zpěv Charlotte Wessels nemá náboj, který je patrný na dalších albech, a celkově ještě není po technické stránce moc dokonalý. Je to jedna z prvních písniček, díky kterým jsem si Delain oblíbila, přesto bych těm z vás, kterým metalová hudba moc neříká, doporučila přejít k dalším písničkám, protože ani já sama už tuto skladbu zrovna dvakrát nemusím (i přesto, že mě k Delain dovedla).



Z druhého alba: Control The Storm
Tato se objevila na albu April Rain, které je jejich druhým plnohodnotným albem. Na této desce je už slyšet jistá změna v celkovém zvuku kapely, ale rozdíl oproti prvnímu albu ještě není tak výrazný. Písnička je příjemná a má velice chytlavý refrén ve tříčtvrťovém taktu. Zde je slyšet hlavně Marco Hietala - zpěvák kapel Nightwish, Tarot a dalo by se vyjmenovat ještě pár dalších (včetně různých projektů). U samotné Charlotte je slyšet pokrok ve zpěvu.



Ze třetího alba: We Are The Others
Skladba ze stejnojmenného alba, jež vyšlo v době, kdy už jsem Delain znala a poslouchala. O to větším šokem pro mě byla náhlá proměna, kterou kapela prošla - prvky moderní populární hudby, volba zvukových efektů a nástrojů nasamplovaných na keyboardu. Tady už lze mluvit o typickém melodic metalu a teprve až s tímto albem našli Delain vlastní charakteristický zvuk. Také zde je patrný pokrok ve zpěvu Charlotte, jenž je nejen velmi živější, ale celkově technicky mnohem lepší než na první albu.
Jde o písničku velmi chytlavou a také dojemnou - je inspirovaná tragickým osudem gothičky Sophie Lancaster, která byla zavražděna, když se snažila ochránit svého přítele (taktéž gothika), který byl napaden skupinkou teenagerů jen proto, že byl jiný. Celkově pojednává o tom, jak se většinová společnost staví k lidem, kteří jsou v nějakém směru odlišní, a čím si musejí takoví lidé procházet. Jedná se o velmi emocionální počin, což ještě umocňuje videoklip.

Verze pro videoklip je odlišná od té na albu, ale tady je zase Sharon z Within Temptaion :-D


+ Ze třetího alba: Get The Devil Out of Me
Původně jsem přemýšlela, jestli bych se neměla zaměřit spíš na skladbu Electricity nebo Babylon, ale nakonec jsem si řekla, že když se zaměřím právě na tuto skladbu, která je z alba We Are The Others mojí nejoblíbenější. Je velmi chytlavá a zároveň energická a řízná, takže hudebně se už podobá skladbám na nejnovějším albu. Jinak pokud máte stejně jako já odpor k písničkám s náboženskou tematikou a bojíte se, že by náhodou mohla mít s náboženstvím něco společného, tak vás můžu uklidnit a pokud chcete, tady najdete i text (taky kde jinde) :-D



Interlude: Collars And Suits
Tato skladba pochází z alba (Nebo jde o EP?) Interlude, takže jde doslova o takovou mezihru. Nebudu toho o ní proto psát mnoho: jen to, že popisuje ne příliš příjemnou o zkušenost skupiny s přístupem jedné nahrávací společnosti (nevím, o kterou jde, ale jistý tip bych měla), kdy se z hudby i samotných hudebníků nestalo nic víc než stroj, ze kterého lze vyždímat peníze a podle toho se s nimi taky zachází. Dnes jsou u rakouského labelu Napalm Records, se kterým jsou evidentně nadmíru spokojení. Snad váš nalákají už první tóny písničky :-)



Ze čtvrtého alba: Stardust
Na zatím posledním albu se Delain vrátili k výrazným symphonic metalovým prvkům, ale zároveň i přitvrdili, takže lze můžete slyšet také Growling například v podání Alissy White-Gluz. Přesto si ale zachovali i charakteristický moderní zvuk.
Nicméně, vybrala jsem jednu z těch měkčích písniček. Abych byla ovšem upřímná, zrovna Stardust nepatří k mým oblíbeným písničkám z alba - na mě je až moc do popu. Není špatná, ale osobně dávám přednost jiným.



+ Ze čtvrtého alba: Tell Me, Mechanist
A teď to hezky vyrovnám a vložím sem jednu z těch tvrdších skladeb na albu, na níž se podílel i George Ooshotek. Má zvláštní název, ale to souvisí s tím, že celé album The Human Contradiction je inspirované dystopickým románem, pokud mě paměť nešálí.



+ Ze čtvrtého alba: Here Come The Vultures
Má nejoblíbenější písnička z nového alba - tvrdá se zajímavými riffy, chytlavým refrénem a hravým, skoro muzikálovým zvukem patrným zvláště v refrénu. Silné prvky symphonic metalu, přesto jsou to pořád typičtí moderní Delain :-)



+ Ze čtvrtého alba: Don't Let Go
Skladba se silným elektronickým zvukem a rozličnými efekty. Refrén je melodicky jednoduchý a to dokonce tak, že většina refrénu je zpívána v jednom a tom témže tónu, díky čemuž Charlotte zní skoro roboticky, což byl ovšem jednoznačně záměr. Každopádně doporučuji! ;-)
BTW: "Let it goooooo, let it goooooo" :-D



Pokud jste se úspěšně prokousali až sem, tak vám gratuluji - devět písniček je skutečně velká porce. I když bych mohla nabídnout víc, to se vsaďte ;-D
Ještě připomínám, že Delain budete mít možnost vidět na letošním festivalu Masters Of Rock ve Vizovicích, takže pokud vás kapela zaujala, máte příležitost si je poslechnout i naživot ;-)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Tai Todd Tai Todd | Web | 27. dubna 2015 v 22:10 | Reagovat

Delain mám docela ráda, ale přiznám se, že nějak výrazněji jsem je začala poslouchat, až potom co jsem je viděla naživo, když tu v únoru byli spolu se Sabaton.

2 sarushef sarushef | Web | 27. dubna 2015 v 22:43 | Reagovat

Tak ty taky docela můžu, snad je uvidím na MORu :)

3 Viallen Viallen | Web | 8. září 2016 v 18:05 | Reagovat

Ja som na nich práve bola na Masters of rock! Bolo to úžasné, aj keď za svetla, vôbec ma to nesklamalo :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama